Vietnam --> Filipijnen! - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Gwen Kappers - WaarBenJij.nu Vietnam --> Filipijnen! - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Gwen Kappers - WaarBenJij.nu

Vietnam --> Filipijnen!

Blijf op de hoogte en volg Gwen

01 April 2017 | Filipijnen, El Nido

Hi schatten!

Keihard aan het chillenbillen op een prachtig strandje in El Nido, Palawan, dus tijd voor een nieuw verhaaltje! De laatste week in Vietnam was heeel druk, maar ook ontzettend leuk! Bij aankomst weer herenigd met Bart, die ik terug in Mui Ne had ontmoet. We vonden een frans bakkertje bij toeval en oh wat heb ik genoten van dat croissantje! De volgende dag samen met hem en Lara de gevangenis bezocht, superindrukwekkend en heel interessant. Daarna samen met Lara (een superleuke Belgische die ik in Hué als had ontmoet) en Breanne (toffe Canadese die ik ook al langer kende) een trekking in Sapa gedaan. Omdat we geen tour wilden doen, hebben we ervoor gekozen om zelf een 'mama' uit te zoeken. Er zijn namelijk allerlei mama's in Sapa die je maar wat graag mee willen nemen door de bergen en naar hun homestay. Op facebook stond er eentje aangeraden, dus die hebben we gebeld. Met een enorme kater (want ja party hostel) om 06:30 de bus in en gelukkig als een blok in slaap gevallen. Bij aankomst stond ze keurig op ons te wachten en kregen we meteen een zelfgemaakt armbandje. Terwijl wij liepen te zweten en te strugglen door die prachtige hoge bergen, leek het haar geen enkele moeite te kosten. Ze was 53. Misschien maar weer eens wat aan de conditie werken in Nederland? We hebben die dag geen toerist gezien en ondanks de voorspellingen heel goed weer gehad. En god, wat is het daar prachtig! Rijstterrassen, hoge bergen, diepe dalen en uitzichten waar je u tegen zegt. Eenmaal in haar knusse homestay aangekomen, begon ze meteen aan het eten. Lekkerste Vietnamese eten wat ik gehad heb! Vervolgens kwam de zelfgebrouwen rijstwijn op tafel. Smerige, smerige drank met een heeul hoog alcoholpercentage. En de fles moest beslist leeg hoor, zei ze, want het is 'happy water' Dus ja, we moesten wel ;) Vervolgens liet ze ons foto's zien van andere mensen die bij haar op bezoek waren geweest en zagen we een jongen met een mega pijp. Ze legde uit dat hij wiet aan het roken was en of wij dat ook niet wilden proberen? Tsja, wiet roken in een hutje in the middle of nowhere, met een 53 jarige local die dat in dr achtertuin verbouwt? Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen. Hilariteit alom, met dat enorme ding aan je waffel. Daarna in een soort kermisbed straight 12uur geslapen, heerlijk. 'S ochtends kregen we versgebakken bananenpannenkoekjes, fruit, thee en wederom een prachtig uitzicht. Vervolgens met gezonde spierpijn weer teruggehiked en het laatste stuk achterop de motor naar het dorp teruggebracht. Wat een prachtige ervaring was dat, heel leuk ook om dat samen met die meiden te doen. Tegen tienen weer terug in het partyhostel, maar ze hadden ons dubbel geboekt, dus we konden niet blijven en zijn naar een ander hostel gebracht. Dat brengt mij op het volgende punt. Ik sliep toen al een week of 3 (nu 5) in dorms. Dat zijn gedeelde kamers met op zijn minst 4, maar vaak 8,10, 12 of soms zelfs 16 mensen in stapelbedden. Op zich meestal prima, gezellig en maakt mensen ontmoeten nog makkelijk. Máár.. behalve wakker worden van elkaar en weinig ruimte voor je (lees: mijn) teringzooi is er natuurlijk ook een mega gebrek aan privacy. Nu zijn er mensen die dat geen reet uitmaakt en soms mag ik dus meegenieten van een live pornoshowtje in de kamer. Geen. Grap. Ja, behalve van dat genieten, want het is echt verschrikkelijk en bijzonder ongemakkelijk. Dat gebeurde dus deze nacht in het andere hostel. Geen lakens, no shame, dus toen ik er WAKKER VAN WERD keek ik er recht tegenaan. Feest. Gelukkig komt dit maar zelden voor. Anyways, volgende dag weer vroeg eruit, want castawaaay! Tegenovergestelde van Sapa, want dit is namelijk vooral feesten. Je vertrekt met een grote groep naar een privé eiland in Ha Long Bay, waar je kunt kajakken, tuben en 's avonds in hutten aan het strand slaapt. Na een enorm feest. Supermooie omgeving, lichtgevend plankton gezien, op de tafel gedanst. Ja, supertoffe ervaring, ook omdat ik met dezelfde dames was en ook omdat de 2 Nederlandse jongens, die ik onderweg al vaak was tegengekomen, zich ook bij ons hadden aangesloten. Mooie dingen. Bij zonsopkomst brak mijn laatste dag in Vietnam aan! Eenmaal terug in Hanoi nog even uiteten geweest met Lara, René en ook Bart kwam ik weer tegen. Gezelligheid ten top, tot ik wegmoest. Toch wel even balen, vietnam was zo gaaf en het was nog zo gezellig! Maar eenmaal op het vliegveld kwam ik alweer mensen tegen van mijn hostel die dezelfde vlucht hadden, dus meteen weer gezellig! Ik vloog naar Manila, de hoofstad van de Filipijnen! Overdag daar wat rondgewandeld en énorm aangestaard en toegeroepen. Ik zag geen andere tourist, dus dat verklaart misschien de bijzonderheid, heel grappig en ietwat ongemakkelijk om mee te maken. Vervolgens met de ferry van 16(!)uur naar het eiland Coron vertrokken. Supermooi eilandje! Samen met 2 mensen daar een prive bootje gehuurd, op de markt verse vis, groenten en fruit gehaald en de hele dag met een gids gaan varen! Gestopt op supermooie snorkelplekjes, heeerlijk gegeten en niet eens heel erg verbrand! ;) niet verbranden is zo ongeveer onmogelijk voor deze halve ginger, aangezien het hier met 35 graden echt snoeiheet is. In m'n hangmatje viel mijn oog ineens op een facebookaanrader. De Buhay Isla 3 dagen 2 nachten eiland tour. Tof, maar godvergeten duur. Papa en mama wilden helaas niet sponsoren, begrijpelijk, maar nee heb je ja kun je krijgen toch? Na een mailtje gekregen te hebben dat ik tóch nog de volgeboekte volgende dag zou kunnen aansluiten als ik wilde, dacht ik oké, meant to be. Gewoon doen. Geen seconde spijt gehad! Op een klein tourbootje met een leuke groep mensen zijn we gaan varen, op een pnrustig zee. Regelmatig kregen we een flinke plens water in onze nek, echt lachen. We zijn gestopt op prachtige verlaten strandjes, de mooiste snorkelplekkjes met tientallen visjes en koraal en gave kliffen om af te springe. Boven kregen we 3 keer per dag vers seafood, fruit, rijst en tussendoor heerlijke gebakken banaantjes. 'S avonds rum&coke, een kampvuur en slapen in hutjes aan het strand. Geen wifi, geen zekerheid, alles hangt van de natuur af. Wat een heerlijkheid. En ik lijk zowaar bruin te worden, ik wist niet dat het kon. (Voor mijn doen dan he, wacht even met je opmerkingen. Na al die superleuke maar volle, drukke dagen nu even 2 'rustdagjes' ingelast. Omdat de motor stukging op de laatste dag, kwamen we wat later aan in El Nido. Daarbij kwam dat het hostel dat ik had geboekt kneiter ver weg bleek te zitten. Er rijden hier geen taxi's, alleen tricycles. Dat is een soort motor met ding ernaast gebouwd waar je kan zitten. Doet mij een beetje denken aan zo'n zeepkist ding bij ter land, ter zee en in de lucht. Anyways, leek me niet superveilig om in m'n eentje in het donker nog anderhald uur in zo'n ding te gaan zitten, dus uiteindelijk maar een hotelkamertje geboekt voor een nachtje. Overal zat alles vol, dus dit was uiteraard de -bovenmnbudget- optie. Maar ach, ik had ineens een 2persoonsbed voor mezelf! En geen andere mensen in mijn kamer, een eigen douche! Ernstig van genoten voor die ene nacht. Na al die superleuke maar volle, drukke dagen nu even 2 'rustdagjes' ingelast. Ikheb het maar zwaar he. Reizen in de Filipijnen is wat lastiger en een stuk duurder, omdat vrijwel alles per boot of vliegtuig moet en ook de accomodaties zijn in het algemeen wat meer aan de prijs. Dit is niet superideaal en kost ook wat meer tijd, maar aan de andere kant is het land echt adembenemend mooi! Over een paar dagen vlieg ik naar Cebu en dan vanaf daar gelijk door naar wat andere eilandjes, yet to be decided which. Fijn dat jullie ook lekker weer hebben, kusjes uit de Filipijnen!

• 01 April 2017 - 12:35

Jaco:

Geweldig verslag weer. Superleuk allemaal. Ik hoef me niet af te vragen of het tegenvalt.

• 01 April 2017 - 13:22

Ans En Dries:

Het lijkt wel één groot feest ;-)!
    En als de centjes op zijn, kun je altijd nog een vakantiebaantje nemen haha.
    Heel veel nieuw reisplezier en dikke kussen uit Bleiswijk.

• 01 April 2017 - 14:44

Debby:

HEERLIJK verhaal weer Gwen.
    Je net nog op eppie gesproken. Denk dat je nu dus via cebu gaat.
    Ja stuk duurder he Filipijnen..en el nido was bij mij exact zelfde verhaal.duurder verblijf omdat alles vol zat.en terug kun je niet zomaar ben ook die gevangenis geweest..winkel waar je spullen kan kopen die gevangenen maken..indrukwekkend inderdaad..geniet lekker en volop ik geniet met je mee..tof te lezen dat je zo naar je zin hebt..

Lastig he..keuzes maken..maar wel luxe keuzes..yeah..
    Dikke backpacker knuffel voor jou xxxx reis voorzichtig

• 01 April 2017 - 20:34

Hannie Koning:

Wat een belevenis weer...geniet van je verslag indrukwekkend ook
    Geniet maar lekker en wij met jou...wees voorzichtig xxxx

• 04 April 2017 - 21:39

Inge:

Hoi, gaaf verhaal Gwen, volop genieten lees ik al. Gaaf dat je toch die boottrip gedaan hebt, pakken ze je niet meer af hoor!
    Groetjes uit het geweldige Gambia xxxx

• 04 April 2017 - 21:39

Inge:

Groetjes uit het geweldige Gambia xxxx

• 05 April 2017 - 16:12

Nick:

Hey Gwen, Leuk verslag, ik ben jaloers op je!

Ga je ook nog richting Indonesie (Bali/Lombok) deze maand ?

Veel plezier, Groeten Nick

• 11 April 2017 - 10:58

Opa Freek:

Wat een verhaal weer. Lekker blijven genieten en heel veel leren.
    Opa